EFECTELE
produse de
aplicarea L 223/2015 modificata de OUG 57/2015,
modul de actiune
la primirea deciziilor de recalculare si motive de contestare
I.
Aspecte privind
evolutia implementarii OUG
-
se
stie ca OUG 57 este in vigoare iar art 40 produce efecte;
-
in
baza ei au fost emise déjà ~ 30000
decizii, aplicandu-se procentele de 65%
pentru 25 ani vechime, cu plafonare
la 85% din BC(Baza de Calcul) si cu
SCPS(Contributia la pensia suplimentara) inclus in acest plafon;
-
in
acelasi timp, OUG 57 se afla in
procedura de aprobare in parlament:
·
a
trecut de senat intr-o forma modificata; s-a revenit la procentele de 80% cu 100% insa in plafonul de 100%
a fost incluse si SCPC si OMM(Ordinul Meritul Militar);
·
din
aprilie anul trecut se afla la camera deputatilor;
·
CD al SCMD ne anunta ca incearca sa puna pe
masa noilor parlamentari discutarea ordonantei in sensul abrogarii art. 40.
-
NOUTATE: Daca pana acum,
odata cu emitere deciziei de recalculare se achitau si eventualele diferente,
dupa adoptarea Legii bugetului de stat, potrivit art. 67, diferentele se vor achita in trim IV al anului.
II.
Efectele produse
de L 223 modificata
·
legea 223 modificata prin art 40 din OUG 57 si completata prin OM
25(Ordinul Ministrului Ap.N.) este cea mai proasta dintre toate legile care
au reglementat pana acum pensionarea militarilor deoarece creaza mari
discriminari intre categorii de militari;
·
am
identificat trei mari inechitati,
discriminari:
1.
La functii egale,
grade egale si vechime egala, exista diferente intre cuantumul pensiilor
functie de anul iesirii la pensie, adica, la conditii juridice egale se
aplica un tratament juridic diferentiat, ceea ce inseamna discriminare;
Cauze:
·
Legea,
la art. 109 spune ca pensile de
dinainte de 2016 se recalculeaza in
raport cu vechimea din ultima decizie (de revizuire) si cu baza de calcul
stabilita conf. art 28, actualizata conform prevederilor legii
salarizarii existente la data intrarii in vigoare a prezentei legi (adica la
01.01.2016);
·
Legea
salarizarii este legea 138/1999 care
stabilea initial: CF, CG, IC=10-50%;
ID=25%; SM=20%; Sp.Cls=6-10%, Rad=10%;
ulterior, in 2007 s-au modificat CF, s-a introdus Spor Conf=10-15% iar mai nou s-a generalizat
si solda de merit;
·
In
legislatia anterioara L 138 soldele
de functie erau stabilite pe clase de salarizare, IC(Indemnizatie de comanda)=
4-12%; ID(Indemnizatie de Dispozitiv) = 18%; SM(Salariu de Merit) = 15%; nu se platea spec clasa si nu
exista spor de confidentialitate;
·
Aceste
elemente ale soldei lunare trebuiau actualizate conform legii
138, asa cum se spune in art 109.
·
Ce a facut MApN: a emis OM 25 prin care spune ca se
actualizeaza CF(Coeficient de Functie) si CG(Coeficient de Grad)
dar nu si celelalte elemente ale soldei lunare, acestea ramanand in procentele
avute in cele 6 luni alese, contrar art
109 din lege;
·
OM 25 este, din acest punct de vedere nelegal, pentru ca
adauga la lege.
Efectul: exemplu: un colonel cu CF=5, care a iesit la pensie
in anul 1998 va avea o pensie mult mai mica decat omologul care a iesit in 2005
, amandoi vor avea pensia mai mica decat cel care a iesit dupa 2007 si toti o
vor avea mai mica decat cei care ies de acum incolo la pensie.
2.
La functii egale,
grade egale dar vechime diferita cuantumul pensiilor este egal, adica, la
conditii juridice diferite se aplica un tratament juridic egal, ceea ce
inseamna tot discriminare;
Cauze:
·
Acest
lucru se datoreaza plafonarii pensiei la 85%
din BC, in acest plafon fiind inclus si SCPS;
·
Plafonarea
pensiei la 85% imparte militarii in
doua categorii: o categorie care, pana la 36
ani vechime cumulata beneficiaza de toate facilitatile legii, si o
categorie cu vechime mai mare de 36 de
ani care pierde din SCPS si
chiar din procentele de vechime;
·
Se pune astfel
semnul egal intre pensia pentru limita de varsta si pensia anticipate partiala.
·
Ca
regula generala, orice lege a pensiilor stabileste conditiile si criteriile
care trebuiesc indeplinite pentru obtinerea pensiei pentru limita de varsta;
·
Exceptiile
de la aceasta regula sunt: pensia anticipata si pensia anticipata partial;
·
Asadar: daca pentru pensia pentru limita de varsta se cer
indeplinite doua conditii: varsta de
60 de ani si vechimea efectiva de 25 de ani din care 15 ani vechime in serviciu (art
16), pentru pensia anticipata
partiala nu se cere decat conditia vechimii effective de 20 de ani din care 10 ani vechime in serviciu (art
18);
·
Avand in vedere
plafonarea cuantumului pensiei la 85%, cele doua pensii vor fie gale.
Exemplu:
doi
ofiteri care in cele 6 luni alese au
avut aceeasi functie, acelasi grad si aceeasi valoare a bazei de calcul:
-
Ofiterul A: varsta = 48 ani, vechime efectiva = 25 ani, vechime cumulata = 36 ani
(20 ani CS, 4 ani CD), SPCS = 9%,
OMM = 20%; se incadreaza pentru pensie anticipata partiala; asta inseamna:
65% + 11% + 9% = 85%; nu pierde nimic.
-
Ofiterul B: varsta = 60 ani, vechime efectiva = 37 ani, vechime cumulata = 51 ani ( 20 CS, 16 ani CD), SPCS = 9%, OMM = 20%; se incadreaza la pensie
pentru limita de varsta; asta inseamna:
65% + 26% + 9%= 100%;
plafonat la 85% pierde 15% reprezentand 6% vechime si 9% SCPS
·
Concluzie: ambii
ofiteri au pensii egale desi au vechimi diferite si categorii de pensii
diferite.
3.
Insasi includerea
in plafonul de 85% a SCPS reprezinta o discriminare, acesta fiind reglementat
de alta lege, are la baza contributia fiecaruia si trebuie calculat la
cuantumul pensiei.
III.
Modul de actiune
la primirea deciziilor de recalculare
-
Este
important daca dorim sau nu sa contestam decizia de recalculare;
-
Comisia
de contestatie nu va rezolva contestatia, ea actioneaza legal, dar aceasta
reprezinta procedura prealabila pentru actiunea in justitie;
-
Cei
care fac contestatie vor trebui sa stie ca numai in instanta si prin instanta
se pot rezolva problemele, unele direct, altele la CCR.
1.
Motive de
contestare:
se va invoca diminuarea cuantumului pensiei prin:
·
Neactualizarea
bazei de calcul conform art. 109 din
lege (pentru cei iesiti la pensie inainte de 1999) ;
·
Nevalorificarea
intregii vechimi cumulate recunoscuta in preambulul deciziei (pentru cei cu
vechimi cumulate mai mari de 36 de ani);
·
Nevalorificarea
partiala sau totala a SCPS (pentru
cei cu vechimi cumulate mai mari de 36 de ani);
·
Nevalorificarea
partiala sau totala a stagiilor ulterioare pensionarii pentru care s-a platit
cas;
·
Neincadrarea
in grupe de munca de la 01.01.2016 (explicatii);
Se mai poate solicita:
·
Acordarea
sporului pentru spec. clasa pentru cei care pot dovedi cu acte ca au detinut-o;
·
Acordarea
sporului de confidentialitate conform functiei indeplinite in cele 6 luni
alese;
·
Acordarea
soldei de merit, generalizata din august 2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu