miercuri, 15 martie 2017

Mai in detaliu despre recalcularea pensiilor

EFECTELE
produse de aplicarea L 223/2015 modificata de OUG 57/2015,
modul de actiune la primirea deciziilor de recalculare si motive de contestare

I.                    Aspecte privind evolutia implementarii OUG

-          se stie ca OUG 57 este in vigoare iar art 40 produce efecte;
-          in baza ei au fost emise déjà ~ 30000 decizii, aplicandu-se procentele de 65% pentru 25 ani vechime, cu plafonare la 85% din BC(Baza de Calcul) si cu SCPS(Contributia la pensia suplimentara) inclus in acest plafon;
-          in acelasi timp, OUG 57 se afla in procedura de aprobare in parlament:
·         a trecut de senat intr-o forma modificata; s-a revenit la procentele de 80% cu 100% insa in plafonul de 100% a fost incluse si SCPC si OMM(Ordinul Meritul Militar);
·         din aprilie anul trecut se afla la camera deputatilor;
·         CD al SCMD ne anunta ca incearca sa puna pe masa noilor parlamentari discutarea ordonantei in sensul abrogarii art. 40.
-          NOUTATE: Daca pana acum, odata cu emitere deciziei de recalculare se achitau si eventualele diferente, dupa adoptarea Legii bugetului de stat, potrivit art. 67, diferentele se vor achita in trim IV al anului.

II.                 Efectele produse de L 223 modificata

·         legea 223 modificata prin art 40 din OUG 57 si completata prin OM 25(Ordinul Ministrului Ap.N.) este cea mai proasta dintre toate legile care au reglementat pana acum pensionarea militarilor deoarece creaza mari discriminari intre categorii de militari;
·         am identificat trei mari inechitati, discriminari:

1.      La functii egale, grade egale si vechime egala, exista diferente intre cuantumul pensiilor functie de anul iesirii la pensie, adica, la conditii juridice egale se aplica un tratament juridic diferentiat, ceea ce inseamna discriminare;

Cauze:

·         Legea, la art. 109 spune ca pensile de dinainte de 2016 se recalculeaza in raport cu vechimea din ultima decizie (de revizuire) si cu baza de calcul stabilita conf. art 28, actualizata conform prevederilor legii salarizarii existente la data intrarii in vigoare a prezentei legi (adica la 01.01.2016);
·         Legea salarizarii este legea 138/1999 care stabilea initial: CF, CG, IC=10-50%; ID=25%; SM=20%; Sp.Cls=6-10%, Rad=10%; ulterior, in 2007 s-au modificat CF, s-a introdus Spor Conf=10-15% iar mai nou s-a generalizat si  solda de merit;
·         In legislatia anterioara L 138 soldele de functie erau stabilite pe clase de salarizare, IC(Indemnizatie de comanda)= 4-12%; ID(Indemnizatie de Dispozitiv) = 18%; SM(Salariu de Merit) = 15%; nu se platea spec clasa si nu exista spor  de confidentialitate;
·         Aceste elemente ale soldei lunare trebuiau actualizate conform  legii 138, asa cum se spune in art 109.
·         Ce a facut MApN: a emis OM 25 prin care spune ca se actualizeaza CF(Coeficient de Functie) si CG(Coeficient de Grad) dar nu si celelalte elemente ale soldei lunare, acestea ramanand in procentele avute in cele 6 luni alese, contrar art 109 din lege;
·         OM 25 este, din acest punct de vedere nelegal, pentru ca adauga la lege.

Efectul: exemplu: un colonel cu CF=5, care a iesit la pensie in anul 1998 va avea o pensie mult mai mica decat omologul care a iesit in 2005 , amandoi vor avea pensia mai mica decat cel care a iesit dupa 2007 si toti o vor avea mai mica decat cei care ies de acum incolo la pensie.


2.      La functii egale, grade egale dar vechime diferita cuantumul pensiilor este egal, adica, la conditii juridice diferite se aplica un tratament juridic egal, ceea ce inseamna tot discriminare;

Cauze:

·         Acest lucru se datoreaza plafonarii pensiei la 85% din BC, in acest plafon fiind inclus si SCPS;
·         Plafonarea pensiei la 85% imparte militarii in doua categorii: o categorie care, pana la 36 ani vechime cumulata beneficiaza de toate facilitatile legii, si o categorie cu vechime mai mare de 36 de ani care pierde din SCPS si chiar din procentele de vechime;
·         Se pune astfel semnul egal intre pensia pentru limita de varsta si pensia anticipate partiala.
·         Ca regula generala, orice lege a pensiilor stabileste conditiile si criteriile care trebuiesc indeplinite pentru obtinerea pensiei pentru limita de varsta;
·         Exceptiile de la aceasta regula sunt: pensia anticipata si pensia anticipata partial;
·         Asadar: daca pentru pensia pentru limita de varsta se cer indeplinite doua conditii: varsta de 60 de ani si vechimea efectiva de 25 de ani din care 15 ani vechime in serviciu (art 16), pentru pensia anticipata partiala nu se cere decat conditia vechimii effective de 20 de ani din care 10 ani vechime in serviciu (art 18);
·         Avand in vedere plafonarea cuantumului pensiei la 85%, cele doua pensii vor fie gale.
Exemplu: doi ofiteri care in cele 6 luni alese au avut aceeasi functie, acelasi grad si aceeasi valoare a bazei de calcul:
-          Ofiterul A: varsta = 48 ani, vechime efectiva = 25 ani, vechime cumulata =  36 ani (20 ani CS, 4 ani CD), SPCS = 9%, OMM = 20%; se incadreaza pentru pensie anticipata partiala; asta inseamna:
                                                 65% + 11% + 9% = 85%; nu pierde nimic.
-          Ofiterul B: varsta = 60 ani, vechime efectiva = 37 ani, vechime cumulata = 51 ani ( 20 CS, 16 ani CD), SPCS = 9%, OMM = 20%; se incadreaza la pensie pentru limita de varsta; asta inseamna:
                        65% + 26% + 9%= 100%; plafonat la 85% pierde 15% reprezentand 6% vechime si 9% SCPS
·         Concluzie: ambii ofiteri au pensii egale desi au vechimi diferite si categorii de pensii diferite.

3.      Insasi includerea in plafonul de 85% a SCPS reprezinta o discriminare, acesta fiind reglementat de alta lege, are la baza contributia fiecaruia si trebuie calculat la cuantumul pensiei.

III.               Modul de actiune la primirea deciziilor de recalculare

-          Este important daca dorim sau nu sa contestam decizia de recalculare;
-          Comisia de contestatie nu va rezolva contestatia, ea actioneaza legal, dar aceasta reprezinta procedura prealabila pentru actiunea in justitie;
-          Cei care fac contestatie vor trebui sa stie ca numai in instanta si prin instanta se pot rezolva problemele, unele direct, altele la CCR.

1.      Motive de contestare: se va invoca diminuarea cuantumului pensiei prin:
·         Neactualizarea bazei de calcul conform art. 109 din lege (pentru cei iesiti la pensie inainte de 1999) ;
·         Nevalorificarea intregii vechimi cumulate recunoscuta in preambulul deciziei (pentru cei cu vechimi cumulate mai mari de 36 de ani);
·         Nevalorificarea partiala sau totala a SCPS (pentru cei cu vechimi cumulate mai mari de 36 de ani);
·         Nevalorificarea partiala sau totala a stagiilor ulterioare pensionarii pentru care s-a platit cas;
·         Neincadrarea in grupe de munca de la 01.01.2016 (explicatii);
                              Se mai poate solicita:
·         Acordarea sporului pentru spec. clasa pentru cei care pot dovedi cu acte ca au detinut-o;
·         Acordarea sporului de confidentialitate conform functiei indeplinite in cele 6 luni alese;
·         Acordarea soldei de merit, generalizata din august 2016

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu